17 Mayıs 2018 Perşembe

AKIL ÜZERİNE…


AKIL ÜZERİNE…
Şu akıl için neler söylenmedi ki; söylenmeye de devam edecektir eminim.  C. Hak bile ayetlerinde “aklı” sorumlu tutmakta… Bu da değerini gösteriyor.
-Mirim aklın değerine sözümüz olamaz. Olsa olsa aklın kullanımına söz edebiliriz.
-Evet haklısın. Bak bir  kaç derleme yapıvereyim… İlki koca şairden:
“Kaf dağını assalar belki çeker de bir kıl./ Bu ifritten sualin, kılını çekmez akıl.”
İkincisi  hala hayata karşı direnen bir dostumuz arkadaşımızdan. İbrahim Bakır Bey’den.  Genel de edebiyatçılar, ediplerin hayatını öğretir. Metinlerin ıcığını cıcığını çıkaracak kadar tahlillerde bulunurlar halbuki müellifi bu kadar kafa yormamıştır eminim. Kendileri de ortaya bir şey koyma çabasında olmazlar. Felsefeciler de aynıdır ama edebiyatçılar gibi; ancak İbrahim Bey ortaya bir şeyler koymaya özen gösterir. Bu anekdot ondan ve aklın rolünü de çooook mükemmel ifade ediyor.
Bir akıl hastanesini ziyareti sırasında, adamın biri sorar:
- “Bir insanın akıl hastanesine yatıp yatmayacağını nasıl belirliyorsunuz?”
Doktor:
- “Bir küveti su ile dolduruyoruz. Sonra hastaya üç şey veriyoruz. Bir kaşık, bir fincan ve bir kova. Sonra da kişiye küveti nasıl boşaltmayı tercih ettiğini soruyoruz” der.
Adam:
- “Anladım. Normal bir insan kovayı tercih eder. Çünkü kova kaşık ve fincandan büyük” der.
- “Hayır” der doktor ve ekler:
- “Normal bir insan küvetin tıpasını çeker. Akıl; sadece bize sunulanlar dışında çözüm bulmaktır.”
Üçüncüsü de İmam Cafer Sadık’tan. Malum İmam Cafer Sadık Hz. Hüseyin ahfadından olup neseben Efendimiz (a.s)a kadar uzanmakta Hz. Fatma (R.Anha) kanalı ile.
Bir gün İmam-ı Azam’a sorar:
-Aklın görevi nedir? İmam-ı Azam gayet emin bir tavırla: “Doğru ile eğriyi ayırmaktır.” İmam Cafer güler:
-O senin dediğini atlar da yapıyor. At, kendisine şeker verecek olanı da bilir kendisini dövecek olanı da.
İmam-ı Azam hafif mahcup olmuştur. “Peki nedir aklın görevi o zaman?..”
-“İki tane doğru yan yana geldiğinde en doğrusu hangisi ise onu bulmaktır. Zira bir şeyin doğru veya yanlış olduğunu akıl anlayamaz onu nakil tespit eder.
-Mirim İmam haklı… Akıl; şahadetin iyiliğini, faizin kötülüğünü, zekat ve sadakanın iyiliğini nasıl idrak eder ki?..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder