İŞARET
Mİ? İZAH MI?
Bizim
sabah yürüyüşleri, sohbet tarzında geçiyor; hem yürüyoruz hem genel kavramlar
üzerine iki kelam ediyoruz.
Fettah
Bey İTÜ Makine mezunu. Yüksek mühendis.Şimdi çelik işiyle uğraşıyor.
-Mirim
aslına bakarsan son iki yüzyıl, Batıya fark attıran meslek, makineciler oldu.
Biz, Fatih’ten bu yana bu meslek dalında yaya kaldık.
-Evet doğrudur.Batı askeri yönde de gelişmesini
makineciler sayesinde geliştirdi. İTÜ’nün tabanı Osmanlı döneminde Askeri okul olarak açılmıştı. Mühendishane-i Berri
Hümayun, Mühendishane-i Bahri Hümayun. Ama demek ki cılız kaldı. Neyse… Fettah Bey
ayrıca hem sosyal hem ahlaken kendisini topluma karşı sorumlu hissedenlerden…
Bu nedenle de mesleki kitaplarının yanı sıra ortak akılla genel ahlak
kurallarını temel alan kitap çalışmaları olmuş. “İnsan ve Ahlak” ve “İnsan ve
Temel Değerler” kitapları var…
Ne sıklıkta
olduğunu bilemem ama konferans ve bilimsel kültürel çalışmalara da
katılmışlıkları var.
Eskilerin
tabiriyle “ İlmi Hal” yeni adıyla “Davranış Bilimleri” bu dalda, bir uzmanın
sohbetine katılır. Konu: Stres, Risk ve Öfke Yönetimi.
Uzman, bir hayli
konuşmuş. Zira konu geniş. Sanırım, bilgi türü de “toplu iğne tarzında” olunca
bazen süre uzar da uzar hatta yetmeye bilir de…
Fettah Bey bu
sohbetten bir hayli de memnun olmuş ki,
bize övgü ile sitayişle bahsetti.
-Fettah Abi konu
önemli, günümüz insanının en büyük problemlerinden biri “Stres-Risk-Öfke”
konusu. C. Hakk’ın dikkat çektiği konulardan, deyince yüzüme şöyle bir baktı.
Anladım.
K.Kerim’de C.
Hakk bir konuyu izah etmez işaret eder… İzah, bilimin tarzıdır. Konuların etraflıca detaylarını bilim izah
eder. Biz K.Kerim’in işaretlerinde takıldık kaldık. Haydi te’villeri bir yana alalım bari
tefsirlerimizi güncelleyebilseydik.
Tefsir yazanlarımız eskilerin verilerini derleyip biraz günümüz diline
yakın anlaşılır kıldılar ancak farklı güncel işe yarar izahlar üretemediler.
-Mirim bu konu
K. Kerim’de nerede geçiyor?
-Âl-i İmrân 134:
Erdemli, kendisini bilir insanların özelliklerini anlatan ayette. Şöyle: “ O
takva sahipleri ki, bollukta da darlıkta da Allah için harcarlar. Öfkelerini
yutarlar. İnsanları affederler. Allah da güzel davranışta bulunanları sever.”
Bu ayette üç
temel davranışa işaret etmiş C. Hak.
Bir: Bollukta ve
darlıkta Allah rızası için diğer insanları koruyup kollayacaksın.
İki:Öfkeni
kontrol edeceksin. Kontrol etmezsen zincirleme hatalara başlarsın ve geri
dönüşü de olmaya bilir.
Üç: Seni
öfkelendirenleri de affedeceksin. Affetmezsen ila yevmi kıyame sonsuza değin
onun sıkıntısını taşırsın kalbinde kafanda. Kafandan kalbinden sil gitsin.
Hatta affet erdemli ol.
-Mirim ,
başkalarını affet affet de ama kendini asla affetme…
-Kahya Efendi
aynen katılıyorum. Yoksa bu kör nefis seni geri dönülmez labirentlere
sokuveriyor vesselam.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder