6 Eylül 2018 Perşembe

İŞARET Mİ?


İŞARET Mİ? İZAH MI?
Bizim sabah yürüyüşleri, sohbet tarzında geçiyor; hem yürüyoruz hem genel kavramlar üzerine iki kelam ediyoruz.
Fettah Bey İTÜ Makine mezunu. Yüksek mühendis.Şimdi çelik işiyle uğraşıyor.
-Mirim aslına bakarsan son iki yüzyıl, Batıya fark attıran meslek, makineciler oldu. Biz, Fatih’ten bu yana bu meslek dalında yaya kaldık.

-Evet doğrudur.Batı askeri yönde de gelişmesini makineciler sayesinde geliştirdi. İTÜ’nün tabanı Osmanlı döneminde Askeri  okul olarak açılmıştı. Mühendishane-i Berri Hümayun, Mühendishane-i Bahri Hümayun.  Ama demek ki cılız kaldı. Neyse… Fettah Bey ayrıca hem sosyal hem ahlaken kendisini topluma karşı sorumlu hissedenlerden… Bu nedenle de mesleki kitaplarının yanı sıra ortak akılla genel ahlak kurallarını temel alan kitap çalışmaları olmuş. “İnsan ve Ahlak” ve “İnsan ve Temel Değerler” kitapları var…

Ne sıklıkta olduğunu bilemem ama konferans ve bilimsel kültürel çalışmalara da katılmışlıkları var.
Eskilerin tabiriyle “ İlmi Hal” yeni adıyla “Davranış Bilimleri” bu dalda, bir uzmanın sohbetine katılır. Konu: Stres, Risk ve Öfke Yönetimi.
Uzman, bir hayli konuşmuş. Zira konu geniş. Sanırım, bilgi türü de “toplu iğne tarzında” olunca bazen süre uzar da uzar hatta yetmeye bilir de…
Fettah Bey bu sohbetten  bir hayli de memnun olmuş ki, bize övgü ile sitayişle bahsetti.
-Fettah Abi konu önemli, günümüz insanının en büyük problemlerinden biri “Stres-Risk-Öfke” konusu. C. Hakk’ın dikkat çektiği konulardan, deyince yüzüme şöyle bir baktı. Anladım.
K.Kerim’de C. Hakk bir konuyu izah etmez işaret eder… İzah, bilimin tarzıdır.  Konuların etraflıca detaylarını bilim izah eder. Biz K.Kerim’in işaretlerinde takıldık kaldık.  Haydi te’villeri bir yana alalım bari tefsirlerimizi güncelleyebilseydik.  Tefsir yazanlarımız eskilerin verilerini derleyip biraz günümüz diline yakın anlaşılır kıldılar ancak farklı güncel işe yarar izahlar üretemediler.
-Mirim bu konu K. Kerim’de nerede geçiyor?
-Âl-i İmrân 134: Erdemli, kendisini bilir insanların özelliklerini anlatan ayette. Şöyle: “ O takva sahipleri ki, bollukta da darlıkta da Allah için harcarlar. Öfkelerini yutarlar. İnsanları affederler. Allah da güzel davranışta bulunanları sever.”
Bu ayette üç temel davranışa işaret etmiş C. Hak.
Bir: Bollukta ve darlıkta Allah rızası için diğer insanları koruyup kollayacaksın.
İki:Öfkeni kontrol edeceksin. Kontrol etmezsen zincirleme hatalara başlarsın ve geri dönüşü de olmaya bilir.
Üç: Seni öfkelendirenleri de affedeceksin. Affetmezsen ila yevmi kıyame sonsuza değin onun sıkıntısını taşırsın kalbinde kafanda. Kafandan kalbinden sil gitsin. Hatta affet erdemli ol.
-Mirim , başkalarını affet affet de ama kendini asla affetme…
-Kahya Efendi aynen katılıyorum. Yoksa bu kör nefis seni geri dönülmez labirentlere sokuveriyor vesselam.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder